Του Γ. Λακόπουλου
Στην καρέκλα που κάθισαν ο Κωνσταντίνος Τσάτσος, ο Κ. Τρυπάνης, η Μελίνα Μερκούρη, ο Θάνος Μικρούτσικος, η Ντόρα Μπακογιάννη κάθεται σήμερα η Λίνα Μενδώνη.
΄Κάποτε περνούσε ως ευπρεπής και μετρημένη παρουσία. Σήμερα θεωρείται γκρίζο πρόσωπο, που τοποθετήθηκε στο υπουργικό συμβούλιο από τον αφανή κυβερνητικό εταίρο Βαγγέλη Βενιζέλο.
Η κυρία είναι κάτι σαν βαθύ κράτος στο υπουργείο Πολιτισμού: υπήρξε για δέκα χρόνια γενική γραμματέας του -με εφτά διαφορετικούς υπουργούς: ξεκίνησε με την Ελισάβετ Παπαζώη και έφτασε ως τον Κ. Τασούλα.
Σε διαφορετικές φάσεις και με διαφορετικές τρόπους της προσάπτουν σχέσεις στοργής με υπόθεση που ελέγχεται για κακοδιαχείριση δημοσίου χρήματος.Αντιγράφουμε από την «Εφημερίδα των Συντακτών», τους πρώτους μήνες της υπουργίας της:
«Σε απόπειρα παραγραφής ενός πλήθους υποθέσεων του γνωστού και ως «αμαρτωλού» Ταμείου Αλληλοβοήθειας Υπαλλήλων Υπουργείου Πολιτισμού (ΤΑΥΠ-ΥΠΠΟ) που ελέγχονται από τη Δικαιοσύνη, ορισμένες από τις οποίες έχουν και «αποτυπώματα» της νυν υπουργού, παραπέμπουν οι τελευταίες κινήσεις της Λίνας Μενδώνη».
Σκοτεινή υπόθεση. «Σχεδόν μαφιόζικη» είπε πρόσφατα από ραδιοφώνου ο Νίκος Ξυδάκης, συνομιλώντας με την σπουδαία Τάνια Τσακακλίδου.
Η Μενδώνη σχετίζεται με τον πολιτισμό κυρίως δια της εχθρότητας που έδειξε για τους ανθρώπους του. Έφτασε να χαρακτηρίσει τους καλλιτέχνες φοροφυγάδες που «δουλεύουν με μαύρα».
Για τον καλλιτεχνικό κόσμο μαύρες είναι οι πρακτικές της εναντίον ενός κλάδου που έχει σαν αποστολή να κρατάει αναμμένο στην κοινωνία το φως της τέχνης.
Περισσότερο πολιτεύεται με το σκαιό ύφος της παρά με το έργο της. Όταν της είπαν ότι το θωρηκτό Σταύρος Ξαρχάκος της απέδωσε «βλαπτική έπαρση» αντέδρασε με αντιαισθητική γκριμάτσα.
Δεν της περνάει από το αυτό που της καταλόγισε η Όλγα Κεφαλογιάννη: «Στους ανθρώπους του πολιτισμού οφείλουμε σεβασμό». Τους περιφρονεί και τους έκλεισε την πόρτα. Με αγένεια άξεστου αγροφύλακα σε θεατρίνους μπουλουκιών.
Όχι μόνο. Όταν ο Πάνος Λουκάκος της έστειλε την παραίτησή του από το Κέντρο Κινηματογράφου, απάντησε με ιταμό υφάκι: «Γίνεται αμέσως δεκτή».
Η Έλενα Ακρίτα το πήρε και την έκανε τ’ αλατιού: «Σε αυτό το στιλ να απαντάτε στους οικείους σας. Στους φίλους, Να μάθετε το ευχαριστώ, να μάθετε το παρακαλώ, να μάθετε να κόβετε το πορτοκάλι, να μάθετε τρόπους».
Ποτέ άλλοτε κυβέρνηση δεν βρίσκεται στη δυσάρεστη θέση να έχει στο υπουργείο Πολιτισμού, μια κομπανία που ισοπεδώνει τον πολιτισμό και την επιστήμη, φερόμενη απρεπώς στους ανθρώπους τους. «Οχι μαγκιές σε μένα», είπε σε αρχαιολόγο που απλώς της μετέφερε τις αντιρρήσεις συναδέλφων του για μελέτη αναστήλωσης. Η «αρσακειάδα που έγινε αλάνι».
Ο Μητσοτάκης της έριξε ως τώρα μια – δυο κρυάδες δημοσίως. Προτιμάει να ακούει τους γνωστούς του- λέγε με Μαρκουλάκη- γι’ αυτά τα θέματα. Μέχρι να δει τι θα κάνει με την περίπτωσή της. Ήτοι να την αποσύρει αυτός που του την έστειλε.
Και πώς την έστειλε. Το βράδυ των εκλογών η Μενδώνη ήταν στο γραφείο της Φώφης Γεννηματά. Το πρωί ανακοινώθηκε υπουργός του Μητσοτάκη. Το Κινάλ τη διέγραψε σαν θηλυκό Τσιριμώκο. Από τους κατεψυγμένους Πρωθυπουργούς, φτάσαμε στις κατεψυγμένες υπουργούς.
Το βαρομετρικό χαμηλό στο υπουργείο Πολιτισμού είναι ορατό από μακριά. Η δακτυλοδεικτουμενη αγένειά της- εξωκοινοβουλευτικής- υπουργού, ταλαιπωρεί καλλιτέχνες, προσβάλλει τους επιστήμονες, ενοχλεί ανθρώπους που έχουν παρελθόν με τη ΝΔ σαν τον Ξαρχάκο και τον Λουκάκο και σκιάζει μια χώρα που έχει τον πολιτισμό σημαία της και την καλλιτεχνική δημιουργία στην ούγια της ιστορικής διαδρομής της.
Σε κάποιες άλλες εποχές ο πολιτισμός έμπαινε στο γύψο. Με τη Μενδώνη μπήκε στην κατάψυξη.