«Η κατάληψη της Μονής Εσφιγμένου αποτελεί εκκολαπτήριο βίας, φανατισμού και ακραίων ιδεών» και τα αποτελέσματα της χρόνιας ανοχής φάνηκαν σήμερα καθαρά σε όλους με την πληθώρα των «σκληροπυρηνικών αρνητών του εμβολιασμού, οι οποίοι ακολουθούν τις εντολές διαφόρων ειδών “γερόντων” και “πνευματικών”».
Ο αναγνωρισμένος ηγούμενος Ιεράς Μονής Εσφιγμένου, γέροντας Βαρθολομαίος, βάλλει με σφοδρότητα ενάντια σε όσους εξαπατούν τους πιστούς λέγοντας πως «θα γίνουν ζόμπι όσοι εμβολιαστούν», σημειώνει ότι το ράσο δεν είναι απόδειξη ιεροσύνης, καταφέρεται εναντίον των μίντια που παρουσιάζουν τη στρεβλή «εικόνα “στερημένων αγωνιστών ρασοφόρων”, για σκοπούς εντυπωσιοθηρίας» και εγκαλεί την πολιτεία γιατί δεν εφαρμόζει τη νομιμότητα και τις δικαστικές αποφάσεις στη μονή.
● Προσφάτως επιτεθήκατε με σφοδρότητα εναντίον όσων έχουν μετατρέψει το ράσο σε είδωλο. Αυτό σας έχει στοχοποιήσει σε κύκλους ζηλωτών μοναχών, οι οποίοι εκφράζονται πολλές φορές επίσης ως Αγιορείτες μοναχοί.
Αλλο το να φοράει κάποιος ράσα, άλλο το να έχει ιεροσύνη κάποιας αναγνωρισμένης θρησκείας, άλλο το να ανήκει στην Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία, στην οποία ανήκει η πλειοψηφία των Ελλήνων και το Αγιο Ορος, και άλλο να είναι ένας τυχαίος επιτήδειος που «παίζει θέατρο». Πολλοί από αυτούς που διαδίδουν διάφορες στρεβλές ψευδοθεολογικές θεωρίες και ψευδείς ειδήσεις για την πανδημία και τον εμβολιασμό δεν έχουν καμία σχέση με την Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία. Από τους υπολοίπους, κάποιοι που έχουν καθαιρεθεί ή αποχωρήσει από την Εκκλησία μας επιτηδείως το αποκρύπτουν.
Για αυτούς που τυχόν ακόμη παραμένουν εντός Εκκλησίας, αλλά παραφέρονται, υπενθυμίζουμε πως διαχρονικά η Εκκλησία εκφράζεται μέσα από τα συλλογικά, δηλαδή τα συνοδικά της, όργανα. Οι ιερείς πρέπει να υπακούν στον επίσκοπό τους, οι επίσκοποι στην τοπική Ιερά Σύνοδό τους, οι τοπικές Σύνοδοι στις Πανορθόδοξες Συνάξεις και τις Οικουμενικές Συνόδους. Αλλωστε, η αγάπη μεταξύ των μελών της Εκκλησίας είναι και συστατικό στοιχείο της πίστης μας και εκφράζεται μόνο με την προσήλωση στο συνοδικό σύστημα.
● Εγκαλείτε για καθυστέρηση αντίδρασης και την πολιτεία και την Εκκλησία και τα μέσα ενημέρωσης. Ποιος πιστεύετε ότι είναι ο βαθμός ευθύνης καθενός;
Οσον αφορά τα ΜΜΕ, πολλές φορές δεν κάνουν διάκριση μεταξύ προσώπων και καταστάσεων κατά την παρουσίαση των θεμάτων, με συνέπεια ό,τι λέγεται από εκάστοτε ρασοφόρο να προβάλλεται ως δήθεν «θέση της Εκκλησίας», με αποτέλεσμα να κατηγορείται αρκετές φορές αδίκως η Εκκλησία. Αυτό συμβαίνει άλλοτε λόγω γενικευμένου αντικληρικαλισμού, άλλοτε διότι τα θέματα παρουσιάζονται χωρίς έρευνα σε βάθος και άλλοτε διότι προσεγγίζονται τα θέματα με μια δόση γραφικότητας.
Για πολλά χρόνια υπήρχε αδιαφορία από τα ΜΜΕ για την ουσία των θεμάτων που αντιμετωπίζει η Εκκλησία. Π.χ. παρουσιάζονταν αντιπαραθέσεις με γενικόλογο τρόπο και δίχως έρευνα ή ενδιαφέρον για το πού βρίσκεται το δίκαιο και το αυτονόητο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η κατάληψη του κεντρικού κτιρίου της μονής μας: ενώ οι καταληψίες ουδεμία σχέση έχουν με την Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία (πράγμα που το προβάλλουν και οι ίδιοι) ή το Αγιο Ορος, που ανήκει σε αυτήν, το θέμα παρουσιαζόταν επί σειρά ετών σαν διένεξη δήθεν «παρεξηγημένων αδελφών» που ανήκουν στην ίδια Εκκλησία.
Συνέβη μάλιστα πολλάκις δημοσιογράφοι και τηλεοπτικά συνεργεία να εισέρχονται λαθραία στο Αγιο Ορος και στο κατειλημμένο κεντρικό κτίριό μας και κατόπιν να προβάλλουν μια γραφική και πλαστή εικόνα «στερημένων αγωνιστών ρασοφόρων», για σκοπούς εντυπωσιοθηρίας και ακροαματικότητας, παραβλέποντας πως η κατάληψη αποτελεί εκκολαπτήριο βίας, φανατισμού και ακραίων ιδεών. Διαδεδομένος μύθος στα ΜΜΕ ήταν πως η Εκκλησία εκδίδει αποφάσεις-εντολές που οι πιστοί ακολουθούν τυφλά.
Μόνο πρόσφατα, που καθημερινά αναλύεται το φαινόμενο των σκληροπυρηνικών αρνητών του εμβολιασμού, οι οποίοι ακολουθούν τις εντολές διαφόρων ειδών «γερόντων» και «πνευματικών», αντί για τις προτροπές της Εκκλησίας, έγινε αντιληπτό ποια είναι η σημερινή πραγματικότητα όσον αφορά τη διαποίμανση των πιστών: διάφοροι αυτοαποκαλούμενοι «πιστοί» συσπειρώνονται σε ομάδες που πιέζουν, απειλούν και βιαιοπραγούν για να περάσει το δικό τους, αντί να ακολουθούν την Εκκλησία, όπως συνοδικώς εκφράζεται.
● Αν η κατάσταση αυτή είναι προϊόν ανοχής σε σκοταδιστικούς κύκλους εδώ και πολλά χρόνια, υπάρχουν σήμερα περιθώρια αποκατάστασης της αλήθειας και της στρέβλωσης του φρονήματος των πιστών;
Η πανδημία κατέστησε σαφές πως όλοι εξαρτιόμαστε από όλους για την ευημερία μας. Επί χρόνια υπήρχε αδιαφορία για την πνευματική και ψυχιατρική κατάσταση διαφόρων κοινωνικών ομάδων, πράγμα που τώρα όλοι πληρώνουμε. Στο «παρά πέντε» της κοινωνικής διάλυσης ψάχνουμε γιατί είναι αμετακίνητοι στην πλάνη τους οι αντιεμβολιαστές. Είναι μια ψυχολογική κατάσταση που «κτίστηκε» επί δεκαετίες με επαναλαμβανόμενα μυθεύματα, όπως η λεγόμενη «νέα τάξη πραγμάτων».
Αυτά τα άτομα είχαν ήδη πνευματικά προβλήματα, ενώ τώρα, με την προσήλωσή τους σε παράλογες ιδεοληψίες, κινδυνεύει και η σωματική τους υγεία. Στην Εκκλησία προβλήματα ανυπακοής, ανταρσίας και σύγχυσης υπάρχουν εδώ και χρόνια. Ολα αυτά προέρχονται από τη θεώρηση του ράσου ως ειδώλου, από την άγνοια προς τον τρόπο που λειτουργεί η Εκκλησία, από την εμφιλοχώρηση του εθνικισμού, από ακραία προσωπολατρία κ.λπ.
● Λέτε ότι απευθυνθήκατε στις Αρχές γι’ αυτούς που χρησιμοποιούν ψευδώς το όνομα της Μονής Εσφιγμένου. Περιμένετε από την πολιτεία να λάβει δραστικά μέτρα για να αποκαταστήσει τη νομιμότητα στη μονή;
Η Δικαιοσύνη έχει καταδικάσει τελεσιδίκως τους καταληψίες με πληθώρα αποφάσεων. Μετά από αρκετά χρόνια που η μονή ήταν κενή αδελφότητας και υπό καθεστώς χηρείας ηγουμενίας, το θέμα διευθετήθηκε οριστικά το έτος 2005. Το πρόβλημα εντοπίζεται στην εφαρμογή των αποφάσεων της Δικαιοσύνης από τα όργανα της τάξης που είναι υπεύθυνα για την προστασία του Αγίου Ορους. Τα μέτρα που εκκρεμούν και πρέπει να λάβει η πολιτεία είναι η άμεση απέλαση των καταληψιών από το Αγιο Ορος, η επιστροφή κάθε κατειλημμένου κτιρίου μας και η προστασία του ονόματος της μονής μας, διότι χρησιμοποιείται παρανόμως από τρίτους, με αποτέλεσμα και την παραπλάνηση πολλών και τη σπίλωσή του.
Προ ολίγων ημερών κυκλοφόρησαν νέα για «μοναχό της Εσφιγμένου» που λέει πως θα γίνουν ζόμπι όσοι εμβολιαστούν και για παράνομο νεκροταφείο σε ακίνητο που φέρει πινακίδα που αναγράφει «μετόχι μονής Εσφιγμένου». Διαπιστώνεται πως υπάρχει διαχρονικά έλλειμμα πολιτικής βούλησης. Δυστυχώς, οι πολιτικοί πολλές φορές ενδιαφέρονται για το πολιτικό κόστος και τη διαχείριση της επικοινωνιακής εικόνας, παρά για την επικράτηση του δικαίου και την καλή διαχείριση των καταστάσεων.
Πιστεύουμε πως το προσφάτως αναβαθμισμένο ενδιαφέρον στον δημόσιο διάλογο για τα θέματα της Εκκλησίας και η αντίληψη πως ήδη η κοινωνία άργησε στην αντιμετώπιση του φαινομένου του θρησκευτικού φονταμενταλισμού, αφήνοντας ελεύθερο πεδίο για την εξάπλωσή του, θα βοηθήσει στη συνειδητοποίηση των πραγματικών διαστάσεων των γεγονότων από πολύ κόσμο και στην επίλυση των προβλημάτων που μαστίζουν το Αγιο Ορος και την Εκκλησία.