Σάλο έχει προκαλέσει τις τελευταίες ώρες η είδηση ότι το Facebook διέγραφε τις αναρτήσεις αναγνωστών που είχαν προσπαθήσει να αναδημοσιεύσουν στα προφίλ τους το άρθρο των New York Times σχετικά με τις πολεμικές συγκρούσεις και την πείνα στην Υεμένη.
Σύμφωνα με όσα γράφουν οι New York Times, φαίνεται πως αιτία ήταν μια συγκλονιστική φωτογραφία ενός αποστεωμένου παιδιού που λιμοκτονεί.
Το επίμαχο άρθρο της αμερικανικής εφημερίδας περιελάμβανε αρκετές εικόνες παιδιών, ωστόσο η φωτογραφία της 7χρονης Αμάλ με σάρκα τόσο λεπτή ώστε να διαγράφονται τα οστά του θώρακά της, ήταν αυτή που προκάλεσε την μεγαλύτερη αίσθηση.
Το άρθρο υπογράμμιζε την ταλαιπωρία των αμάχων της Υεμένης εν μέσω ενός καταστρεπτικού πολέμου καθώς ο συνασπισμός υπό την ηγεσία της Σαουδικής Αραβίας και την στήριξη των ΗΠΑ, διεξάγει μια αδυσώπητη εκστρατεία αεροπορικών επιθέσεων με νεκρούς χιλιάδες πολίτες.
Ο οικονομικός πόλεμος έχει επιδεινώσει την απελπισία πολλών οικογενειών της Υεμένης και η χώρα κινδυνεύει από θανάσιμο λιμό. Η σύγκρουση ξεκίνησε πριν από σχεδόν τρία χρόνια και ήρθε ξανά στο προσκήνιο μετά τη δολοφονία του Τζαμάλ Κασόγκι που έστρεψε το ενδιαφέρον στις δραστηριότητες της Σαουδικής Αραβίας στην περιοχή.
Χιλιάδες αναγνώστες μοιράστηκαν το άρθρο στα Social Media, ωστόσο λίγες ώρες αργότερα, κάποιοι έλαβαν μήνυμα που τους ενημέρωνε ότι η δημοσίευση δεν ήταν σύμφωνο με τα πρότυπα της κοινότητας του Facebook.
«Όπως εξηγείται στα κοινωνικά μας πρότυπα, δεν επιτρέπουμε γυμνές εικόνες παιδιών στο Facebook, ωστόσο γνωρίζουμε ότι αυτή είναι μια σημαντική εικόνα παγκόσμιας σημασίας», δήλωσε εκπρόσωπος του Facebook, αρκετή ώρα μετά τον σάλο. «Επαναφέρουμε τις δημοσιεύσεις που καταργήσαμε σε αυτή τη βάση», συμπλήρωσε.
Πόσοι επηρεάστηκαν…
Ο Τζαριέχ Φανκ, πτυχιούχος φοιτητής στην Ουάσινγκτον, είναι ένας από αυτούς που αφού διάβασαν το άρθρο αποφάσισαν να το αναδημοσιεύσουν.
Λίγες ώρες αργότερα έλαβε μια ειδοποίηση, που ανέφερε πως ανάρτηση διαγράφηκε, μία κίνηση που συνοδεύτηκε και από ένα μήνυμα από το Facebook που τον προειδοποιούσε γα το περιεχόμενο.
Μετά από αυτή την εξέλιξη, πολλοί άνθρωποι διαμαρτυρήθηκαν για παρόμοια αντιμετώπιση μέσα από τα Social Media ή σε μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στους δημοσιογράφους της ιστορίας.
Αλλά, δεν είναι σαφές πόσοι άνθρωποι επηρεάστηκαν. Για παράδειγμα, η σελίδα των «New York Times» που δημοσίευσε την είδηση δεν επηρεάστηκε.
Η εταιρεία δεν είχε πληροφορίες σχετικά με τον αριθμό των ατόμων τα ποστ με τις φωτογραφίες αφαιρέθηκαν αυτή τη φορά.
Όταν το Facebook λογοκρίνει…
Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτή δεν είναι είναι η πρώτη φορά που το Facebook είχε αντιμετωπίσει λάθος μια εικόνα.
Για παράδειγμα το 2016 είχε προχωρήσει στην λογοκρισία μιας εκ των πιο ιστορικών φωτογραφιών του 20ού αιώνα, το γνωστό «Κοριτσάκι της Ναπάλμ», με το πρόσχημα πως… απεικονίζει γυμνό το ανθρώπινο σώμα.
Όπως ισχυρίζεται το ρεπορτάζ της Guardian, σε σχετική ερώτηση που έκανε σε εκπρόσωπο του Facebook, η απάντηση που έλαβε ήταν πως «εμείς στο Facebook αναγνωρίζουμε πως η εν λόγω φωτογραφία είναι εμβληματική, ωστόσο δεν μπορούμε να διαχωρίσουμε την φωτογραφία ενός γυμνού παιδιού από μια άλλη. Η γύμνια είναι η ίδια».
Επίσης, στις αρχές του 2018 το Facebook έχει κλείσει το λογαριασμό ιδιώτη που είχε αναρτήσει φωτογραφία του πίνακα του Γκυστάβ Κουρμπέ «Η προέλευση του κόσμου» (Gustave Courbet, L’ Origine du monde). Ο πίνακας παριστάνει ένα γυναικείο αιδοίο.
Το Facebook χρησιμοποιεί έναν συνδυασμό αλγορίθμων, υπαλλήλων και ειδοποιήσεων από χρήστες για την προβολή περιεχομένου που ενδέχεται να χρειαστεί να αφαιρεθεί.
«Είμαστε στην ευχάριστη θέση να πούμε ότι το Facebook άλλαξε γνώμη», δήλωσε εκπρόσωπος των New York Times.
«Είναι απίστευτα απογοητευτικό να πιστεύουμε ότι αυτή η ιστορία θα αποκλειστεί ως εικόνα που παραβιάζει τις οδηγίες της κοινότητας. Η δουλειά των δημοσιογράφων είναι να μαρτυρούν και να δίνουν φωνή σε όσους διαφορετικά δεν ακούγονται».