Βράδυ Τρίτης 7 Μαΐου 2019. Η Μαρία-Ελένη Λυκουρέζου, κόρη του δικηγόρου Αλέξανδρου Λυκουρέζου και της αείμνηστης ηθοποιού Ζωής Λάσκαρη, εμφανίζεται σε τηλεοπτική εκπομπή. Ανάμεσα στους τηλεθεατές που την παρακολουθούν βρίσκεται μία γυναίκα, θαρρείς κόπια της Λάσκαρη, τόσο σε εμφάνιση όσο και σε συμπεριφορά. Είναι η Μάρθα Κουτουμάνου, η κόρη της Ζωής από τον πρώτο της γάμο με τον επιχειρηματία Πέτρο Κουτουμάνο. Oσο η Μαρία-Ελένη μιλάει, η ετεροθαλής αδελφή της Μάρθα παραμένει σιωπηλή.
Ακόμη κι όταν η Μαρία-Ελένη αναφέρεται στο πρόσωπο της Μάρθας με τα παρακάτω λόγια, εκείνη «απαντά» με ένα μειδίαμα γεμάτο ερωτήματα: «ΑισAθάνομαι μόνη μου. Και η μαμά ήταν μόνη της από 7 ετών. Ούτε ξαδέλφες, ούτε τίποτα… Με τη Μάρθα δεν τα βρίσκουμε γενικώς. Ποτέ δεν ήμασταν πολύ δεμένες γιατί δεν έχουμε μεγαλώσει στο ίδιο σπίτι. Είμαστε τελείως αντίθετες, δηλαδή άσπρο η Μάρθα, μαύρο εγώ. Οχι, δεν με στεναχωρεί αυτό. Εγώ με τους γονείς μου έχω μεγαλώσει. Οι γονείς μου με έχουν στηρίξει, νοιάστηκαν για μένα και ήταν δίπλα μου. Η αδελφή μου δεν το έχει κάνει ποτέ αυτό σε μένα… Η φύση της σχέσης μας δεν άλλαξε ούτε με τον θάνατο της μαμάς. Από τη στιγμή που η Μάρθα και η Ζένια (σ.σ.: κόρη της Μάρθας Κουτουμάνου με τον Βλάσση Μπονάτσο) επέλεξαν να μην έχουν σχέσεις με τον πατέρα μου, εγώ στηρίζω τον πατέρα μου όπως με έχει στηρίξει και αυτός». Η Μάρθα κλείνει την τηλεόραση. Εξάλλου, μόνο εκείνη γνωρίζει καλά πόσα πράγματα έχει κάνει για τη Μαρία-Ελένη και σε πόσες δύσκολες στιγμές τής έχει συμπαρασταθεί. Ωστόσο, το όποιο δόσιμό της δεν το διαπραγματεύτηκε ποτέ, ούτε το κρέμασε σε μανταλάκια. Μέσα στο απόλυτο σκοτάδι το μόνο που ακούγεται πλέον ως αντίλαλος είναι η φράση «Από δω και στο εξής είμαστε “εσείς” και “εμείς”», που είχε εισπράξει λίγο μετά τον θάνατο της μητέρας της από τους ανθρώπους που θεωρούσε πολύ περισσότερο από τυχαίους συγγενείς…
Η αλήθεια της Μάρθας
Παρασκευή 18 Αυγούστου 2017. Η Μάρθα βρίσκει τη μητέρα της νεκρή στο υπνοδωμάτιό της. Ενημερώνει αμέσως τον Αλέξανδρο Λυκουρέζο: «Αλέξανδρε, έλα γρήγορα στο Πόρτο Ράφτη. Η μαμά πέθανε». Τηλεφωνεί στην αδελφή της, εκείνη δεν απαντά. Εχει ήδη ενημερωθεί από τον πατέρα της και σε λίγα λεπτά βρίσκεται στο Πόρτο Ράφτη. Τις πρώτες ημέρες το σπίτι γεμίζει φίλους της Μαρίας-Ελένης, οι οποίοι προσπαθούν να την κάνουν να ξεχαστεί με όνειρα για το αύριο. Της είναι δύσκολο. Σύμφωνα με μαρτυρίες, αναζητά οτιδήποτε φέρει πάνω του το «άρωμα» της μητέρας της: τα ρούχα της, τις τσάντες της, τα κοσμήματά της.
H αγάπη της Ζωής Λάσκαρη για τις κόρες της ήταν καταλύτης στις μεταξύ τους σχέσεις, που φαίνεται να διαλύονται με αφορμή τα χρέη, τα σπίτια, τα κοσμήματα
«Η Μαρία-Ελένη πήρε τα περισσότερα πράγματα από το δωμάτιο της Ζωής. Ηταν σαν να ζούσε μέσα από τις αναμνήσεις της. Η Μάρθα δεν κράτησε σχεδόν τίποτα. Μόνο κάτι κομποσκοίνια που είχε στο χέρι της η Ζωή. Εχει διαφορετικό τρόπο να διαχειρίζεται τον αποχωρισμό», λέει πρόσωπο του οικογενειακού τους περιβάλλοντος και συνεχίζει: «Σταδιακά ό,τι θύμιζε τη Ζωή έφυγε από το σπίτι: πίνακες, φωτογραφίες, έπιπλα, ασημικά, ημερολόγια, κοσμήματα και τα αμέτρητα φο μπιζού που η Ζωή έφτιαχνε μόνη της. Η Μάρθα έμοιαζε σαν να έβλεπε ταινία. Δεν αντιδρούσε. Ηταν σοκαρισμένη από τον θάνατο της μάνας της και από όσα διαδραματίστηκαν στη συνέχεια, άλλοτε μπροστά στα μάτια της και άλλοτε πίσω από την πλάτη της. Δεν απαίτησε κάτι και ό,τι ζήτησε μετά από ένα διάστημα δεν το πήρε. Ωστόσο, τίποτα δεν την πλήγωσε τόσο όσο η σκληρή φράση που ειπώθηκε στο σπίτι μόλις λίγους μήνες μετά τον θάνατο της Ζωής: ‘‘Από δω και στο εξής ο καθένας θα τραβήξει τον δρόμο του”. Ο Λυκουρέζος μπορεί να μην ήταν πατέρας της, αλλά η Μάρθα τον αγάπησε και του στάθηκε πολλές φορές σαν να ήταν πατέρας της».
Στα μέσα Νοεμβρίου του 2017, τρεις μήνες μετά τον θάνατο της αξέχαστης ηθοποιού, ο Αλέξανδρος Λυκουρέζος φεύγει από το σπίτι στο Πόρτο Ράφτη και μετακομίζει στο πατρικό του στο Κολωνάκι. Στις 30 Νοεμβρίου, ανήμερα των γενεθλίων του Βλάσση Μπονάτσου, η Μάρθα πέφτει θύμα κλοπής, την οποία και καταγγέλλει στις Αρχές.